در فناوری اطلاعات و خدمات شبکه کامپیوتری، فرآیند پشتیبان گیری عبارت است از تهیه یک نسخه از داده که ممکن است به منظور بازیابی داده اصلی پس از وقوع حادثه و از بین رفتن داده، مورد استفاده قرار گیرد. تهیه نسخه پشتیبان با دو هدف صورت می‌گیرد. اولین هدف آن بازیابی داده اصلی در هنگام از بین رفتن داده مانند حذف یا خرابی داده است. دومین هدف پشتیبان گیری، بازیابی داده از زمان های قبلی با توجه به خط مشی نگهداری داده‌ی کاربر است. در برنامه پشتیبان گیری مشخص می‌شود که نسخه‌های داده برای چه مدت نگهداری شوند.

هدف از بک آپ گیری چیست؟

هدف از بک آپ گیری  این است که در صورت خلل در سخت افزارتان و پاک شدن اطلات به بازیابی سریع و قابل اعتماد داده‌هایتان دسترسی داشته باشید.
روند بازیابی فایل‌های داده پشتیبان به عنوان بازیابی پرونده شناخته می‌شود.
اصطلاحات تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها و محافظت از داده‌ها غالباً به صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرد،
اگر چه حفاظت از داده‌ها اهداف گسترده تداوم تجارت، امنیت داده‌ها، مدیریت چرخه عمر اطلاعات و جلوگیری از بدافزارها و ویروس‌های رایانه را در بر می‌گیرد.

چرا ذخیره اطلاعات مهم است؟

داده‌ها نقشی اساسی در نحوه تصمیم گیری تجاری، تعامل با مشتری و توسعه محصولات و خدمات جدید توسط شرکت‌های کارآمد دارند. برای استفاده از همه این داده‌ها، به روشی برای ذخیره سازی داده‌ها جهت مدیریت و دسترسی لحظه‌ای نیاز دارند. پشتیبانی شبکه کامپیوتری شرکت‌ها همچنین باید مطمئن باشند که از راه حل ذخیره سازی داده‌های کسب و کار خود در برابر حمله سایبری محافظت می‌کنند و برای اینکه اطمینان حاصل شود داده‌ها به دلیل خرابی سیستم از بین نرفته‌اند وجود یک راهکار ذخیره سازی اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نهایت هر راهکاری که اجرا شود باید با نیازها و توانایی‌های شبکه شرکت همخوانی داشته باشد.